כמה פעמים אמרת לעצמך: היום אתיישב ואכתוב פוסט חדש
היום אצא מאיזור הנוחות
אכתוב משהו חדש,
אבל זה לא קורה.
נאדה, כלום. גורנישט.
בפוסט שפרסמה איריס זרקי – מנהלת השיווק של אמדוקס
בבלוג האישי ברשת החברתית לינקדאין
נתקלתי בתגית מסקרנת
#YourTurnChallenge
אתגר הכתיבה "זה התור שלך עכשיו" של סת' גודין, מנטור, יזם וגורו שיווק בינלאומי.
אתגר הכתיבה השיתופי הוא חלק מקמפיין שיווק ויראלי
שהוא יצר
לשם קידום ספרו החדש.
סת הוא אחד הבלוגרים העסקיים הפופולאריים בעולם
ובקליפ הזה הוא מציג את פרוייקט ספרו Your Turn
סת גודין משנה את חוקי המשחק
כדי למקסם את החשיפה לספר החדש
וגם את הרווחים והתגמולים ממנו.
גודין משנה את כללי המשחק של תעשיית ההוצאה לאור ופונה
ישירות לקהל האוהדים והקוראים הנאמנים שלו.
לפרוט את המוניטין והמעמד שצבר במהלך השנים
כסופר שפרסם רבי מכיר כמו "הפרה הסגולה"
וגם "כל אנשי השיווק הם שקרנים"
לתת ערך משמעותי וליצור דיאלוג חדש
ועל הדרך הו ממנף את המוניטין שצבר ומגדיל אל שק המזומנים.
זה פא***יג, סת גודין.
שוכנעתי. התחברתי והתחלתי לעקוב אחרי התגית בסושיאל והצטרפתי לאתגר הכתיבה של גודין בפלטפורמת טאמבלר. tumblr
לאחר שלושה שבועות שבהם השתתפתי באתגר הכתיבה ביצעתי ניתוח של הקמפיין בעזרת כלי מחקר פתוחים שאיתרתי ברשת.
5 תובנות שאפשר לקחת ממשחוק הוצאה לאור של סת גודין
1. תתחילו עם עלילה וסיפור מעשה מרתק.
עיצוב עלילה הוא מרכיב חשוב בכל משחק או אפליקציה משחקית.
בכל סיפור טוב יש עלילה עם גיבור שנתקל במכשולים ובעיות שעליו להתמודד ולפתור.
עלילה היא אחד מתוך ארבעת אבני הבניין שמרכיבים משחק טוב
כל עיצוב משחוק אפקטיבי חייב להתייחס לארבעת אבני הבניין של משחק טוב: עלילה, מכניקות וחוקי המשחק, אסטטיקה – חוויות מסע השחקן במרחב המשחק, ובחירה בפלטפורמה טכנולוגית מתאימה.
ד"ר חנן גזית
2. הציבו מטרה ברורה עם מרכיב ריגוש
גו למשתתפים את המטרה המרכזית שעומדת בפני הגיבור וגרמו להם להזדהות עימו רגשית.
במקרה שלנו וייני קאו, העוזרת של סט, נבחרה להיות הגיבוה של הסיפור וזה האתגר שלה כפי שתרגמתי אותו מאנגלית באופן חופשי מהאתר:
"התבקשתי לכתוב פוסטים כל יום, במשך חודש. בכל פוסט הייתי צריכה לשתף ברעיון חדש. נכשלתי, לא הצלחתי במשימה. מכאן בא לי הרעיון לאתגר "זההתור שלך". המטרה של אתגר "זההתורשלך" היא לתרגל את כתיבת הרעיונות החדשים ושיתופם (*Shipping) עם קהילת אנשים דומים מחווני מטרה שרוצים לשפר את עצמם ולתמוך באחרים בדרך. אנחנו נוכיח לעצמנו שזה אפשרי."
3. הציעו אתגר שבו המשתתפים יכולים לעזור לגיבור.
המשתתפים ירגישו שהם הגיבורים הראשיים, שהם במרכז ושעצם ההשתתפות בו תעצים אותם באופן אישי כל כך שהם ירצו לשתף את החברים שלהם.
4. בנו משימות פשוטות אך מאתגרות ותסביר באופן ברור מה צריך לעשות כדי להצליח בהן.
"אם נחלק את המשימה הגדולה לצעדים קטנים, כל יום נכתוב פוסט אחד במשך שבעה ימים ביחד, כשבט אחד, נראה ונוכיח לעצמנו שזה אפשרי… כל משתתף מתחייב לכתוב פוסט אחד כל יום במשך 7 ימים. האתגר יתחיל ביום שני, ה – 19 לינואר ויסתיים ביום ראשון ה- 25 לינואר."
(תרגום שלי מאתר האתגר באנגלית). בכדי לסייע למשתתפים בתהליך, הוצעו להם באתר נושאי כתיבה כל יום.
* Shipping האסוציאציה הראשונה היא משהו שקשור באוניות, אבל לא. הכוונה ב"שיפינג" כאן היא שנצא מאזור הנוחות שלנו בכדי ליצור רעיון חדש. את הרעיון הזה נשתף עם הקהילה באמצעות כתיבת פוסט בבלוג, כמו שאני עושה כעת איתכם, או בכל דרך ביטוי אחרת.
5. בחרו בפלטפורמה הטכנולוגית המתאימה ביותר לאתגר המשחקי שלכם
במקרה שלנו, האתגר היה לכתוב פוסט אישי במהלך שבעה ימים, אבל הטוויסט היה הצורך לשתף ולעודד גם משתתפים אחרים. סת גודין וויני הקימו אתר על גבי פלטפורמת הבלוגים טאמבלר. בפלטפורמה זו קיימת אפשרות ליצור בלוג שיתופי שבו אנשים יכולים להעלות את התכנים שלהם במקום אחד. גם אני השתתפתי והראתי את התפלגות הרגשית של הציוצים בטוויטר של כל קהילת הכותבים
מה זה מִשׂחוּק (gamification)?
"מִשׂחוּק הוא שילוב מנגנוני משחקים וחשיבה משחקית בכל מה שהוא לא משחק בהגדרה, במטרה להניע לפעולה מהנאה, לעודד אינגייג’מנט, נאמנות, שינוי הרגלים ולסייע בפתרון בעיות".
ד"ר חנן גזית
סיכום מהלך מישחוק ההוצאה לאור של סת גודין נכון לכתיבת שורות אלה:
- בלוג אתגר הכתיבה הפך לבלוג רב-משתתפים MMOBG – Massive Multiplayer Online Bloging Game
- במהלך שבעה ימי האתגר, שותפו בבלוג למעלה מ 5,000 פוסטים! אלפי ציוצים צוייצו בטוויטר, תגית האתגר עלתה וכיכבה ברשימת התגיות הנפוצות ביותר בטאמבלר וגם בטוויטר #YourTurnChallenge
- הקהילה יצרה באזז ויראלי סביב השקת הספר YourTurn שגרר הופעות ואזכורים בבלוגים מובילים דוגמת הפינגטון בלוג ובתוכניות טלוויזיה אינטרנטיות מובילות.
- הוקמה קבוצת פייסבוק שממשיכה את האתגר מעבר לשבעת הימים.
סך הכל עלות ההשקעה הכספית: 0.
בעידן חכמת ההמונים ישנם דרכים רבות ומגוונות ליצור תוכן ויראלי. אני למדתי מסת גודין להיות ממוקד מטרה וקשוב לקהל היעד. המיקוד הזה התבטא ביצירת אתגר מישחקי אותנטי ומושך #YourTurnChallenge. האתגר הניע לפעולה את קהלים הרלוונטיים שמתעניינים בספרו החדש.
לא כולם מפורסמים כמו סת גודין, אבל לדעתי בכדי למשחק להצלחה אפשר להתחיל מהמשפחה והחברים שלנו. גם קהילה קטנה יכולה להוות נקודת התחלה ועוגן ראשון להצלחה.
"אני יחיד, אתה יחיד, שנינו יחידה". (מתוך מערכון המכונית המגויסת, הגשש החיוור).
לסיכום, בעידן המשחקים האנשים מורגלים וגם רוצים להשתתף באתגרים חדשים שיעצימו אותם. בכדי למשחק להצלחה את המותג / השירות / המוצר שלכם אני מציע לכם להתחיל עם שני דברים:
ראשית, עשו חושבים: איזה מטרות רלוונטיות תוכלו להציע לקהל היעד שלכם? איזה משימות אותנטיות ורלוונטיות אתם יכולים לגזור מהן ולפתח? איזה משימות ואתגרים יאפשרו להם ביטוי והעצמה אישית? כתבו לפחות עשרה רעיונות של משימות ואתגרים על דף. הראו לחברים. לאחר קבלת המשוב בחרו מהם את המשימות הכי טובות ליישום בפועל.
שנית, חפשו ואתרו את הטכנולוגיות שיעזרו לכם למשש את רעיונות המישחוק שלכם באופן אופטימאלי. התייעצות עם מומחים לעיצוב משחוק איננה חובה, אבל היא עשויה לקצר לכם תהליכים ולחסוך לכם זמן, כסף ומשאבים. בהצלחה!
ד"ר אלחנן גזית מרצה, יועץ וחוקר גיימינג וחדשנות דיגיטלית. מומחה להתנהגות משתמשים ולמידה בסביבות מציאות מדומה ומשחקים. עוזר למנהלי חברות הייטק, סטארטאפים והורים לילדים ליישם חשיבה משחקית לצמיחה עסקית ואישית דרך הרצאות, סדנאות ותכנים שהוא יוצר ומפרסם בניוזלטר MetaYeda, בפודקאסט גיימינג בראש וביוטיוב.
להזמנת הרצאה (גם מקוונת בזום:) | לקביעת פגישת ייעוץ | הרשמו לערוץ יוטיוב | האזינו לפודקאסט גיימינג בראש בכל זמן ובכל אפליקציית הסכתים שתבחרו | גילוי נאות | פייסבוק | אהבתם את הפוסט? הרשמו לניוזלטר MetaYeda