יום אחד לפי עשור, ביתי חזרה הביתה עם חברתה מבית הספר. הן סיפרו לי שהמורה ביקשה מהן להכין מצגת על נחיתת האדם הראשון על הירח ולהציג את זה בכיתה.

נוסף על קריאת כתבות בנושא וצפיה בקליפ מתוך הסרט "אפולו 11" ביו-טיוב, שאלתי אותן, אם הן היו רוצות לעשות "הליכת ירח" עם חליפת חלל של אסטרונאוטים. טוב, לא ממש ירח אמיתי, אלא ירח וירטואלי:)

חברי ושותפי העסקי במטאוורס, דיויד בורדן, מייסד חברת DADEN LIMITED סיים לפתח מודל הדמיה תלת ממדי של הנחיתה על הירח בתוך העולם הוירטואלי סקונד לייף. בכך הוא רצה לאפשר לתלמידים, מורים ולכל המתעניינים בנושא לחוות ולחגוג את האירוע ההיסטורי  משנת 1969 באופן משחקי ואינטראקטיבי.

המשימה: נחיתה על הירח עם אפולו 11

איזה מטייל וירטואליהבנות התלהבו מהרעיון שהצעתי. לאחר שעזרתי להן בהרשמה והתחברות לסקונד לייף, כל אחת בחרה ייצגן (דמות אווטאר אישית). בתחנת החלל הוירטואלית ששייטה בחלל הוירטואלי מעל כדור הארץ הן לבשו והתאימו את חליפת החלל לאווטאר שלהן.

גיימרים לא הולכים, הם עושים טלפורט.

ד"ר חנן גזית

בתחנת החלל היה "שער טלפורט" שהעביר אותן באפקט "בים מי אפ, סקוטי! סטייל מסע בין כוכבים, אל "בסיס השלווה", הוא אזור הנחיתה של אפולו 11 על הירח, ששוחזר אחד לאחד בעולם הוירטואלי.

הבנות, בדמות האווטארים שלהן, לבושות בחליפות אסטרונאוטים של NASA, פסעו על אדמת הירח הוירטואלי, הגיעו לרכב הנחיתה ״עיט״, בעקבות צעדיהם של האסטרונאוטים הראשונים שפסעו על פניו: באז אולדרין וניל אמסטרונג.

הן צפו בתמונות שצולמו על ידי האסטרונאוטים במקום, עשו "סלפי" וירטואלי ליד דגם תלת ממדי של ארצות הברית, והתבוננו בהשתאות בכדור הארץ הכחול צף בשמי הירח השחורים.

את החוויות המסע הוירטואלי שלהן, הן סיכמו והציגו באמצעות קליפ קצר שצולם מנקודת מבטן כאווטאר אסטרונאוט על פני הירח.

לאחר כמה ניסיונות, הן עשו קליפ שהיה מספיק טוב לדעתן כדי להציג לחבריהן בכיתה. הפנים שלהן אמרו הכל. זה היה WOW!

על 5 ממ"ים עומד העולם: משחקים, מסעות, מלחמות, מספרי סיפורים ומסחר.

 

*** BE EVERYTHING ***

טכנולוגיות מציאות מדומה / רבודה מועצמת מאפשרות לנו להיות כל מי שנרצה להיות ולבקר במקומות בלתי אפשריים בעזרת הדמיון. המסע מתחיל!
 

ממרחב זר למקום מוכר ומעצים

אם הייתם יכולים ללכת על פני הירח, באיזה מקום הייתם בוחרים להתחיל? איך נראה המקום הזה? מה רואים שם? האם אפשר לראות את הבית שלנו על כדור הארץ משם?
 
כיום אנחנו כבר יודעים שלמידה בסביבות מציאות מדומה היא תהליך דינאמי וצומח (emergent) בו הלומדים/ גיימרים מתווים לעצמם נתיב ייחודי במרחב הוירטואלי, שאותו הם חוקרים. התפתחות ההבנה המדעית שלהם לגבי תופעות ומושגים מדעיים מופשטים דרך מסעות וירטואליים מתרחשת באופן לא ליניארי. הלומדים -גיימרים הופכים את המרחב הזר למקום מוכר (גזית, 2005; גזית, 2021).
 
טכנולוגיות המציאות המדומה מאפשרות ללומדים "לשחק" עם ייצוגי התופעות המדעיות או המרחבים המיוצגים בהן, באופנים שמתאימים לסגנונות הלמידה שלהם ולדפוסי החקירה האישיים שלהם. סביבות מציאות מדומה הן ברות – חמשת הממי"מ שעליהם עומד העולם. הן AFFORDENCES לשונות הבין-אישית של הלומדים. זו הסיבה שהן בנויות כדי להעצים את הלומדים ולהעניק להם תחושה של עצמאות, מסוגלות והצלחה.
 
 

איזה סגנון של מטיילים וירטואליים אתם?

במחקרי זיהיתי ארבע דפוסי חקירת מרחב וירטואלי תלת ממדי באמצעות ביצוע מיפוי וניתוח של למעלה מעשרת אלפים (10,000) מופעי אינטראקציות של הלומדים. באמצעות מערכת קידוד וניתוח חצי-ממוחשבת. לכל דפוס חקירה הענקתי שם של בעל-חיים שמתאים למאפייניו: דפוס "הפרפר", דפוס "הדבורה", דפוס "הנשר" ודפוס "הדולפין".

עוד בנושא:

מחקר "ממרחב זה למקום מוכר" למידה בסביבות VR

 
 

רשימת מקורות:

גזית, ח' (2021). משחקי מחשב ומִשְׂחוּק. בתוך: דורון, א' (עורכת): משחק איך הוא משפיע על מציאות חיינו, פרק 7 (ע"מ 89-112). מודן הוצאה לאור בשיתוף משרד הביטחון ההוצאה לאור.  

בירנבוים, מ',. גזית, ח' (2018). הל״ל  ומשחוק – הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּו בִּלְתִּי אִם נוֹעָדוּ? בתוך: בירנבוים, מ׳ (עורכת): מחקר ויישום בהערכה לשם למידה (הל"ל) של תלמידים ומורים בישראל, ע"מ 285-305. בהוצאת מכון מופ"ת – בית ספר למחקר ולפיתוח תוכניות בהכשרת עובדי חינוך והוראה במכללות., תל-אביב.

גזית, ח' (ספר בהכנה): גיימינג בראש: איך פוקימון-גו, טכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה משנים את עולם הלמידה.
 
גזית, ח' (2005). מסע במערכת השמש: למידה בסביבות מציאות מדומה. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת תל-אביב.
2023 © juloot ד''ר אלחנן גזית כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לשכפל או להשתמש בחומרים מאתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב. | תנאי שימוש ותקנון | מדיניות פרטיות | גילוי נאות | Start Play your Life™ and logo are registered trademarks of juloot. All other trade marks are the property of their respective owners.