איך לומדים בהנאה בכיתה? משחקים את ההיסטוריה באמצעות משחקי וידאו ועולמות וירטואליים.

אבל איך עושים את זה נכון? מודל משחוק לשם למידה 360 שפיתחתי נשען על חמישה מנועי מוטיבציה פנימיים. המודל הוא כמו מצפן שמאפשר לנו  לעמוד על הפער בין המצוי לרצוי (ראו בתרשים).

יישום המודל אופליין או אנליין בפלטפורמה ממוחשבת נותן לכל מורה, מפתח הדרכה או מעצב פעילויות, ליישם ולמצות את פוטנציאל הלמידה שלו בארבע ממדים שונים: המימד הקוגניטיבי, החברתי, הרגשי ומימד מיומנויות כישורי החיים. כולם חשובים באותה המידה. באיזה ממדים מבין הארבע שציינתי, ממוקדת כיום מערכת החינוך?

ד"ר אלחנן גזית מודל משחוק לשם למידה 360

פרופ' מנוחה בירנבוים ואנוכי פיתחנו גישה חדשה שמשלבת עקרונות משחקיים עם הערכה לשם למידה. הגישה מיועדת עבור המורים, כי הם הגורם החשוב ביותר במערכת.

באחד הדיונים בקבוצת העניין “טכנולוגיות למידה והוראה” בפייסבוק, עלתה השאלה הבאה:

"הי, אני מורה בתיכון שרוצה להעביר פעילות משחקית לתלמידים. אני רוצה שהם ילמדו “מבלי להרגיש שהם לומדים”, תכנים שהולמים לתוכנית הלימודים. אני רוצה שהתלמידים יחוו את המשחקים באופן ישיר. תוכלו לעזור?"

יש הרבה סיבות מדוע משחקי הווידאו נשארו מחוץ לגבולות הכיתה ובית הספר. בפוסט זה אמליץ לך על שלושה משחקי וידאו ועל הגישה מתאימה לשילוב משחוק לשם למידה בכיתה.

איך עושים משחוק בכיתה?

Rome 2 Total War

היסטוריה הוא אחד המקצועות האהובים עלי ביותר. אפשר ללמוד מספרים, אבל אפשר לשחק את ההיסטוריה וללמוד בדרך ישירה מהמשחק. לפי זמן העברתי פעילות לתלמידי תיכון וגם לתלמידי חט"ב בנושא: יוון ורומי העתיקה. התלמידים שיחקו במשחק Rome 2 Total War והתבקשו לנתח את ולהשוות את שיטות הלחימה של צבאות שונים בעת העתיקה.

עקרונות משחקיים: למידה ב 360

אוטונומיה, שליטה בדברים. השחקן אקטיבי ולומד דרך הפעולות וההחלטות שהוא מקבל. משחק טוב הוא מערכת מורכבת שמייצגת את התוכן כמרחב סמיוטי [בעל משמעות] . בכל אינטראקציה השחקן יכול לשנות את נקודות המבט ואת מסגרת הייחוס שלו. כדי להבין טוב יותר את הדברים שקורים במשחק ולנצח בו. השחקן נמצא בתוך ההתרחשויות ולומד ב 360 מעלות ובאופן מותאם אישית. הוא יכול לבחור בדמויות שונות במשחק ולבטא את יכולויות בתפקידים שונים. במילים אחרות, בהשוואה לצפיה בסרט על יוון העתיקה "שלוש מאות" או בסרט "טרוייה" כאן השחקן הוא גם בתפקיד בראד פיט, הגיבור הראשי, וגם בתפקיד הבמאי של הסרט האישי שלו.  בשפת הגיימרים, יש גם מצבים שבהם השחקן לוקח שליטה מוחלטת במשחק. קוראים לזה "GOD MOD".

FOLDIT

לתלמידים המתעניינים במדעים, ביולוגיה, רפואה וביוטכנולוגיה אני מציע לערוך פעילות משחקית בכיתה עם המשחק. FOLDIT – a game about learning and scientific discovery. זהו משחק שפותח במטרה לסייע לחוקרים ולמפתחי תרופות וחיסונים נגד איידס. יש לגלול למטה בעמוד הראשי של האתר עד הלינק שבו הנחיות למורים להפעלה בכיתה ( Instructions for Educators). ראו קליפ עם הסבר על המשחק.

עקרונות משחקיים:

עידוד המוטיבציה לתרום לאחרים, לא רק לעצמי (EPIC MEANING).  אין כמו הרגשה לעזור למדענים בפיצוח בעיה אמיתית שיכולה להציל חיים. ייצוג של לוח מובילים מציין את המיקום היחסי שלך, מגביר את התחרות. אסתטיקה: ייצוג חזותי דינמי של מולקולות חלבון בצורה אסטטית. להרגיש בתוך תא. שינויי יחסי גודל, כך שאפשר לראות בעין מולקולות זעירות. מתן אפשרות לבצע מניפולציות, לשבור חלקי מולקולת חלבון, לחבר מחדש, הלמידהנעשית כאן בכל החלטה שהשחקן צריך לקבל.

משחק החלוצים

שמרתי את הדובדבן בקצפת לסוף! החלוצים הוא משחק מחשב חדש ברשת, בשפה העברית, נדיר במקומותינו. המשחק עוסק בימי ההתיישבות והעליה הראשונה והשניה. המשחק כיפי ומאפשר ללמוד היסטוריה בצורה שונה מהמקובל. עושים היסטוריה פעמיים!

מטרת המשחק: 
להקים יישוב בארץ ישראל. כמו בחיים, צריך ליישב את ארץ ולהגן מפני אמתני הטבע, וסכנות מעשי ידי אדם. פשוט וקל זה לא.
השחקנים נעזרים בדמויות מפתח של הישוב העברי בימי העליה הראשונה והשניה. בתחילת המשחק השחקנים יכולים לבחור שלושה "גיבורים" מבין דמויות המפתח של היישוב העברי באותה התקופה. במשחק הראשון ששיחקתי בחרתי את א.ד גורדון, אלכסנדר זייד ואת שרה אהרונסון. צוות מנצח. ראו את הגיימפליי שלי בקליפ:

ההנחיות לשחקנים ברורות, הגרפיקה והסאונד משובחים. הסיפור נשען ומבוסס על אירועי חדשות אמיתיים שמוצגים באופן ויזואלי ומשכנע. מבחינה פליידגגוגית, הייתי משפר את ניסוח השאלות בחידוני הטריוויה ששזורים לאורך המשחק. רצוי לנסח שאלות על דרך החיוב, במקום על דרך השלילה "איזה מהתשובות היא לא…?". ניסוח על דרך השלילה לא תורם ומכביד על הקוגניציה של הלומדים. גם ככה הקמת ישוב בארץ ישראל זו מלאכה קשה,

המשחק פותח על ידי ליאור טראו ואורן קוסטין במסגרת פרויקט גמר של קורס פיתוח משחקי מחשב בחשיפה – בית-הספר לאומנויות התקשורת, טלוויזיה ומולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה. אפשר לשחק בו דרך המחשב ברשת וגם בסמארטפון וטאבלט עם מערכת הפעלה אנדרואיד. [לינקים למשחק, ראו מטה]. כמנחה של עשרות פרוייקטי פיתוח אפליקציות משחקים באקדמיה, זה אחד הפרוייקטים הטובים ביותר שראיתי. שאפו למפתחים ולמי שהנחה אותם בתהליך!

שלוש המלצות למפתחים:

א. להצטרף לחברת משחקים גדולה, או לחילופין לגייס הון עצמאית, כדי להמשיך ולפתח את המשחק.
ב. להתמקד בשיפור חווית הגיימפליי של המשחק בפלטפורמות השונות.
ג. לפתח בהמשך מחולל משחקים ויזואלי עבור מורים ותלמידים, כמו שיש במשחק פורטל 2.

שני טיפים:
1. הייתי משלב במשחק אופציות נרחבות לשיתוף בתוצרי המשחק [ממי"ם, סטטוסים מצחיקים] בפייסבוק, אינסטגרם, וואצ'-אפ, טאמבלר. להגברת החשיפה הויראלית, ןבאזז אורגני סביב המשחק.
2. הייתי קושר איכשהוא בין חווית משחק הקמת יישוב בארץ ישראל לבין מיקומם הגאוגרפי של גיבורי התקופה, כמו גם לישוביים אמיתיים שמסמלים אותה, מכפר גלעדי ותל חי בצפון ועד רוחמה בדרום. מתבקש לא?


מטלת ביצוע היא שם המשחק

אחרי שסגרנו את הקרדיט למפתחים, נחזור לעיקר. משחוק לשם למידה. זה לא משנה באיזה משחק מבין השלושה שהמלצתי תבחרו לשלב בכיתה. יכול להיות שמצאתם משחק אחר שמתאים לתוכנית הלימודים. הדבר הכי חשוב הוא תכנון מושכל וקביעת מטרות הלמידה.

על בסיס המטרות, יש לבנות מטלת ביצוע של הפעילות הלימודית. בתהליך בניית מחוון (RUBRIC) להערכת מטלת הביצוע, חשוב לשתף את התלמידים. ככל שלתלמידים הדברים הם ברורים, כך הם ימצו טוב יותר את הפוטנציאל שלהם. בדיון ובדיאלוג עם התלמידים על המיומנויות ורמות הידע שידרשו להפגין יש ערך בפני עצמו. ניהול עצמי של הלמידה, מחוונות ומסוגלות עצמית, קביעת סדרי עדיפויות הם כישורי חיים חשובים להמשך.

גיבורי דור הגיימינג

"ילדי דור הגיימינג, הם הגיבורים והבמאים הראשיים של מסע הלמידה שלהם".

ד"ר אלחנן גזית

בבניית מטלת הביצוע אנחנו מיישמים בפועל את עקרונות הערכה לשם למידה (הל"ל) שפותחו על ידי פרופ' מנוחה בירנבוים (1997). שילוב של גישה המשחקית שפיתחתי שמתייחסת לדור הגיימינג -הלומדים כגיבורים הראשיים במסע הלמידה שלהם, יתרום למיצוי הפוטנציאל שלהם ויעצים אותם. בגישה המשחקית אנחנו לא מתמקדים ב"חומר הלימוד", "הספקים" או "סדנאות הכנה למבחנים".

הערכה לשם למידה בשילוב משחוק היא שינוי תפיסתי עבור המורים. אנחנו יוצאים מהנחה שכל מורה רוצה בהצלחת תלמידיו, ולכן אנחנו חייבים לשבור את "דלת הזכוכית", להסיר חסמים ועיוותים בסיסיים במערכת, שממוקדת בעיקר בציונים וסטנדרטים. החזון הוא לעצב מחדש את הלמידה מתוך אוריינטציה מכוונת אדם המשחק GAMEFUL HUMAN CENTERED DESIGN, שהרי המשחק הוא טכנולוגיית הידע הטבעית שלנו. בשילוב טכנולוגיות למידה חדשניות. כאן השמיים הם הגבול התחתון.

אני מזמין אותך להעצים את צוות המורים שלך עם הרצאה חווייתית על דור הגיימינג: מִשְׂחוּק לשם למידה

ולהצטרף  למועדון קוראי הבלוג שלי

ד"ר אלחנן גזית מרצה, יועץ וחוקר גיימינג, מטאוורס וחדשנות דיגיטלית. מומחה להתנהגות משתמשים ולמידה בסביבות מציאות מדומה ומשחקים. יוצר ומגיש את הפודקאסט 'גיימינג בראש' ומנהל קהילה בינלאומית MetaYeda.

ד"ר אלחנן גזית - גיימינג בראש

להזמנת הרצאה (גם מקוונת בזום:) | לקביעת פגישת ייעוץ | הרשמו לערוץ יוטיוב | האזינו לפודקאסט גיימינג בראש בכל זמן ובכל אפליקציית הסכתים שתבחרו | גילוי נאות | פייסבוק | אהבתם את הפוסט? הרשמו לניוזלטר MetaYeda

לינקים:

לאתר משחק החלוצים:  Play halutsim

להורדת המשחק בגוגל פליי לאנדרואיד https://play.google.com/store/apps/details

2023 © juloot ד''ר אלחנן גזית כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לשכפל או להשתמש בחומרים מאתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב. | תנאי שימוש ותקנון | מדיניות פרטיות | גילוי נאות | Start Play your Life™ and logo are registered trademarks of juloot. All other trade marks are the property of their respective owners.