את המושג "מִשׂחוּק" (באנגלית Gamification) טבע לראשונה ניק פלינג בשנת 2002. ניק פלינג מתכנת מחשבים בריטי וממציא ידוע, פיתח סדרת משחקי מחשב בשנות השמונים של המאה שעברה עבור ה- בי.בי.סי מיקרו, ומחשבי קומודור 64, תחת שם הבדוי אורלנדו.אמ. פיקארד.
לאחר שעסק בפיתוח משחקים למעלה מעשור, פלינג נקלע לסכסוך עסקי שבו הוגשה כנגדו תביעה מחברת הפצת משחקים בגובה של 2.56 מיליון פאונד! וואו, מזל שהתביעה לא הצליחה. בעקבות המקרה, פלינג החליט לצאת מתעשיית פיתוח המשחקים ולעבור למשהו אחר כדי להתאושש "החלטתי לעשות תואר במנהל עסקים כדי להתנקות מכל מה שעברתי, סוג של הרמת משקלות עסקי קל לצורך ריפוי".
בשנת 2002 הוא התחיל לחשוב על הרעיון של רתימת ממשקי משתמשים-משחקיים GAMES USER-INTERFACES שאותם פיתח במשך שנים ארוכות, לשיפור ושדרוג פעילויות עסקיות במכשירים אלקטרוניים: כספומטים, מכונות משקה קל, טלפונים סלולריים. באותו הזמן הוא הגה לראשונה את המושג Gamification "גיימיפיקיישן", משחוק בעברית, מושג שיהפוך לבאזז-וורד בחלוף עשור:
מה זה מִשׂחוּק GAMIFICATION?
גיימיפיקיישן הוא יישום עיצוב מנשקים דמויי משחקים כדי להפוך עסקאות אלקטרוניות לכיפיות ומהירות יותר".
ניק פילנג, 2002
מבחינתו של ניק פלינג הדבר המרכזי היה ונשאר "רציתי לבנות דברים פיזיים שיהיו כיפיים (במובן "פאן באנגלית, א.ג) ואפקטיבים לשימוש". פלינג עצמו לא הרוויח מכך, ונסיונותיו העסקיים כשלו. חברת הייעוץ שהקים בשנת 2003, קונאודרה בע"מ שהתמקדה במתן ייעוץ משחוק וגם בפיתוח מספר משחקים לשוק העסקי נסגרה כעבור שלוש שנים. אבל היו אחרים שלקחו ויישמו את המושג גיימיפיקיישן והפכו אותו למכרה זהב.
סטיב ג'ובס הציג את האייפון הראשון ב-9 בינואר 2007. תוך חודשיים וחצי מאז השקתו הרשמית מכרה חברת אפל מיליון מכשירים (מקור: ויקיפידיה). אפל שמה בכל כף יד את חוויית המשחוק הכיפית שאותה טבע פיילין עשר שנים קודם לכן. מאז חוויית המשתמש השתנתה ללא הכר. העולם הפך משחקי יותר ואיתו גם מערכת הציפיות שלנו לגבי השימוש במכשירים אלקטרוניים ואפליקציות.
לא הספקנו למצמץ, והנה עברו שש שנים וחצי וקיבלנו את האקזיט הכי גדול שנעשה עד היום בהסטוריה של אפליקציות המשחוק. ולא סתם אקזיט, גאווה ישראלית מבית הסטראטפ-ניישן. אפליקציית וויז, ששמה נגזר משילוב ועיוות קליל של צמד המילים מבוך ודרכים באנגלית, נרכשה על ידי חברת גוגל ביותר ממיליארד דולאר ביוני 2013. וויז הציגה שילוב מנצח של משחוק וחכמת ההמונים שמסייע לנהגים לנווט ליעדם בדרך המהירה ביותר האפשרית, תוך המנעות מפקקי תנועה בזמן אמת. אפליקציית וויז השתמש להניע את הנהגים למפות את הדרכים והכבישים באמצעות משחוק. ללא יישום מנגנונים ומכניקות של גיימיפיקיישן, סטייל פאקמן, לא הייתה מצליחה וויז כפי שהצליחה…עד ארץ נהדרת. צפו:
הגדרת משחוק מורחבת
אני מגדיר את מושג המשחוק באופן רחב יותר:
משחוק הוא שילוב ויישום חשיבה, מנגנוניות ומכניקות משחקיים, בכל דבר שאינו משחק בהגדרה, לשם הנעה לפעולה בהנאה, הגברת אינגייג’מנט ונאמנות, לשינוי הרגלי חיים לטובה וגם לסיוע בפתרון בעיות גדולות של האנושות.
אלחנן גזית
מהם ארבעת יסודות המשחוק?
ראשית, משחוק אפקטיבי מושתת על הנעת אנשים לפעולה מתוך התחברות למנועי מוטיבציה פנימית.
שנית, בניגוד למה שסבורים רבים, משחוק (גיימפיקיישן באנגלית) זה לא עיטוריישן.
משחוק או גיימיפיקציה זה הרבה יותר מאשר מתן תגמולים, נקודות ועיטורים (שמבוססים מוטיבציה חיצונית).
שלישית, גיימיפקציה כוללת פיתוח ועיצוב של מסע המשתתפים (השחקנים) במרחב המשחקי. כל אחד מהשחקנים הוא "הגיבור" הראשי. כמו בעיצוב משחקים, אנו מעצבים בעזרת מנגנונים ומכניקות משחקיות, משימות, אתגרים והזדמנויות עבור השחקנים.
רביעית, גיימיפיקציה בנויה כך שהמשימות מתאימות ליכולות ולמיומנויות הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות של השחקנים/ משתמשים. ביצוע והשלמת המשימות שנבנו בהלימה למטרות שהגדרנו מראש, יוצרות אצל המשתתפים תחושת וחווית שליטה והתקדמות.
חמישית, מִשׂחוּק אינו משחק וידאו.
עוד בנושא:
מִשׂחוּק הקניות מהסרטים! כשכל לקוח הוא הגיבור הראשי
בואו ניקח דוגמה מתחום הקמעונאות. רשת קניות כלשהי רוצה להגביר את המכירות באמצעות מִשׂחוּק חווית הקניה של הלקוחות. הדבר הראשון שיכול לעלות לכם בראש הוא "בואו נחבר לעגלות הקניות טאבלטים עם אפליקציות משחקים וניתן לקונים בסופר לשחק". אז זהו שלא.
מִשׂחוּק אינו משחק וידאו על פי ההגדרה. שילוב משחק וידאו יסיח את קשב הקונים מתהליך הקניה.
מה ההבדל בין משחוק Playful vs Gameful?
משחוק עם תכלית יכול להיות עם הצבת מטרה לשחקנים/ משתמשים. עליכם לנצח בסוף המסע שלכם במרחב המשחקי. זה משחוק מסוג Gameful.
אבל משחוק לא חייב להיות תחרותי. חוויה משחקית שמניעה את השחקנים/ משתתפים בהנאה FUN מבלי אלמנט התחרותי נגדיר Playful.
המסלול המהיר הוא אחד מהפרויקטים היפים של "התיאוריה של ההנאה" שאותה יזמה חברת פולסוואגן מדגים את נוסחת המִשׂחוּק המנצחת במובן PLAYFUL.
אתם רואים את עצמכם גולשים על עגלת-בורד בסופר?
חידון טריוויה: זה גיימינג, גיימפול או פלייפול?
ציטוט המאמר על פי כללי ה – APA
גזית, א'. (2015, 16 באפריל). מה זה משחוק Gamification?. [הודעה בבלוג ד"ר אלחנן גזית – גיימינג בראש]. אוחזר מתוך: https://www.gamefulheroes.co.i
ד"ר אלחנן גזית מרצה, יועץ וחוקר גיימינג וחדשנות דיגיטלית. מומחה להתנהגות משתמשים ולמידה בסביבות מציאות מדומה ומשחקים. עוזר למנהלי חברות הייטק, סטארטאפים והורים לילדים ליישם חשיבה משחקית לצמיחה עסקית ואישית דרך הרצאות, סדנאות ותכנים שהוא יוצר ומפרסם בניוזלטר MetaYeda, בפודקאסט גיימינג בראש וביוטיוב.
להזמנת הרצאה (גם מקוונת בזום:) | לקביעת פגישת ייעוץ | הרשמו לערוץ יוטיוב | האזינו לפודקאסט גיימינג בראש בכל זמן ובכל אפליקציית הסכתים שתבחרו | גילוי נאות | פייסבוק | אהבתם את הפוסט? הרשמו לניוזלטר MetaYeda