האם יש קשר בין תסמונת פוסט-טראומה של גיימרים לבין משחקי וידאו אלימים? ד״ר חנן גזית עם מחקר גיימינג חדש ופרשנות בהשראת טיול ספארי באפריקה:

לאחרונה נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי ילדי "דור הקסאמים" שגדלו בעוטף עזה והתגייסו לצבא סובלים מפוסט-טראומה. חלקם נושרים בשל כך מיחידות קרביות למרות מוטיבציה גבוהה ואחרים מתקשים לתפקד בסיטואציות מסוימות (1).

האם יש קשר בין תסמונת פוסט-טראומה בקרב גיימרים שמשחקים משחקי וידאו אלימים מסוג ירי בגוף ראשון First Person Shooter?

קבוצת חוקרים בראשות מריה פרננדה סאנטוס מאוניברסיטת ריו דה ז׳ניירו בברזיל פרסמו לאחרונה מחקר בנושא בכתב העת Frontiers in psychology (2).

הם מצאו שקבוצת גיימרים שמשחקים באופן קבוע במשחקים אלימים מסוג יריות בגוף ראשון הגיבו לגירוי ויזואלי מאיים (תמונת אדם מאיים עליך עם אקדח לפנים) בתנועתיות יתר ו-״קפצו לפני האקדח״ באופן מובהק, בהשוואה לקבוצת גיימרים שלא משחקים במשחקים אלה באופן קבוע ולקבוצת נבדקים שלא משחקים במשחקי מחשב כלל. האחרונים הגיבו כמצופה בקיפאון תנועתי מול האיום.

החוקרים השתמשו בשיטת מחקר המכונה פוסטור-גראפי (פוסטור, יציבה; גראפי, ייצוג חזותי באנגלית). את תנועתית היתר של הגיימרים הם פרשו כפגיעה במנגנון ההגנה האינסטינקטיבי שלהם. הרי ידוע כשבעלי חיים ובני אדם נתקלים באיום יש להם שתי דרכי פעולה אינסטנקטיביות: לחימה או בריחה

!Fight or flight

פילים יגיבו בתנועות מאיימות על איום, במיוחד עם מדובר באיום על הפלפלונים הקטנים שלהם.

פיל אפריקאי
קחו מרחק

תגובת קפיאה במקום דבר שכיח יותר. זה קרה לי כשנתקלתי בנחש ממבה ירוק בשמורת הסרנגטי בטנזניה. זהו מנגנון הגנה אינסטנקטיבי שמאפשר לנו להחליט ולמצא דרך מילוט ובריחה מהאיום בשניה הבאה. הגיימרים שמשחקים במשחקי וידאו אלימים הדגימו התנהגות הפוכה ממה שצופה מהם במצב הזה.

מפגש עם נחש ממבה ירוק בשמורת הסרנגטי טנזניה
נחש ממבה ירוק שמורת סרנגטי טנזניה צילום איתי ליבנה

עוד נמצא, שהגיימרים סובלים מתסמיני תסמונת פוסט-טראומה (PTSD) ברמה גבוהה, יותר מאשר קבוצת הנבדקים שלא משחקים במשחקי וידאו כלל. האם שחקני משחקי וידאו אלימים חשופים יותר לתסמונת פוסט-טראומה? החוקרים טוענים שהממצאים מוכיחים שיש אפקט שלילי ומזיק למשחקי מחשב אלימים.

לדעתי אפשר לפרש את ממצאי המחקר אחרת. גיימרים שמשחקים באופן קבוע במשחקי יריות אלימים, מורגלים הרבה יותר במצבי איום וירטואליים. ממחקרי חקר המוח של גיימרים שסקרתי בעבר, אנו יודעים שהמוח הוא מכונה בעלת פלסטיות מופלאה שמסתגלת ומגיבה לגירויים שונים ברמת רשתות הנוירונים. הראנו שהתפיסה והקשב החזותי של גיימרים המשחקים במשחקי מחשב אלימים שונה מזו של אדם רגיל שאינו משחק במשחקים אלה. הם מסוגלים לראות יותר פרטים בשדה הראיה במצבי פיגוע המוני או תאונות (3). מכאן, שאת התגובות היתר הפיזיות של הגיימרים אפשר לפרש כתגובה של לחימה באיום במקום קפיאה במקום או בריחה. זאת ועוד, גודל המדגם במחקר הנוכחי לא מאפשר להסיק מסקנות ולהכליל לגבי כל הגיימרים שמשחקים במשחקי מחשב אלימים. גם העובדה שהחוקרים בחרו להשמיט את נתוני הגיימריות הבודדות שהשתתפו במחקר ולא השתמשו בסט שאלונים סטנדרטיים מפחיתה משמעותית ממהימנותו ותקפותו המדעית.

מיצג לוחמי שבט המסאיי נלחמים באריה - מוזיאון אומנות אפריקאית - טנזניה
מיצג לוחמי שבט המסאיי נלחמים באריה🦁

במרכז מורשת האומנות האפריקאית בארושה טנזניה מושלם בימים אלה מייצג של לוחמי שבט המסאיי עזי הנפש האמיצים שנלחמים בקרב אמתני נגד אריה טורף🐾🦁🛡. 🎮גיימר או לא גיימר, כמאמר הגשש החיור, אני הייתי בורח כמו טיל.

אקונה מטאטה! Game-on


ד"ר אלחנן גזית מרצה, יועץ וחוקר גיימינג וחדשנות דיגיטלית. מומחה להתנהגות משתמשים ולמידה בסביבות מציאות מדומה ומשחקים. עוזר למנהלי חברות הייטק, סטארטאפים והורים לילדים ליישם חשיבה משחקית לצמיחה עסקית ואישית דרך הרצאות, סדנאות ותכנים שהוא יוצר ומפרסם בניוזלטר MetaYeda, בפודקאסט גיימינג בראש וביוטיוב.

ד"ר אלחנן גזית - מרצה, יועץ וחוקר גיימינג וחדשנות דיגיטלית.

להזמנת הרצאה (גם מקוונת בזום:) | לקביעת פגישת ייעוץ | הרשמו לערוץ יוטיוב | האזינו לפודקאסט גיימינג בראש בכל זמן ובכל אפליקציית הסכתים שתבחרו | גילוי נאות | פייסבוק | אהבתם את הפוסט? הרשמו לניוזלטר MetaYeda

רשימת מקורות:

1. מתן צורי, ״ברגע שהמטווח התחיל קרסתי מחרדה" http:>נצפה באוגוסט 2019

2. Santos, M. F., Bastos, A. F., Oliveira, J. M., Figueira, I., Gleiser, S., Pereira, M. G., … & Erthal, F. S. (2019). Hands up! Atypical defensive reactions in heavy players of violent video games when exposed to gun-attack pictures. Frontiers in psychology, 10, 191.

3. Jin, M., Onie, S., Curby, K.M., & Most, S.B. (2018). Aversive images cause less perceptual interference among violent video game players: Evidence from emotion-induced blindness. Visual Cognition.

קרדיט צילומים:

צילום: איתי ליבנה, נחש ממבה ירוק זוחל על גג ג׳יפ , שמורת סרנגטי טנזניה, אוגוסט 2019.

Used with permission.

פיל אפריקאי מגיב בתנועה מאיימת על איום

Photo by @ chuklanov on @ unsplash

DiGRA ISRAEL is powered by juloot (juloot.co.il)

2023 © juloot ד''ר אלחנן גזית כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לשכפל או להשתמש בחומרים מאתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב. | תנאי שימוש ותקנון | מדיניות פרטיות | גילוי נאות | Start Play your Life™ and logo are registered trademarks of juloot. All other trade marks are the property of their respective owners.