זהו פוסט המשך של דיון שהתפתח בפייסבוק בעקבות פוסט "מבחן צימצום הבינה" של יגאל ברקת, הורה לילדה בבית ספר יסודי. פוסט המחאה שלו נגד מבחני המיצ"ב הפך לתופעה ויראלית וזכה לאלפי לייקים ושיתופים.
וכך כתבתי:
"השכלת המורים בנושא זה היא לא העיקר. גם שאלת השכלת ההורים, לא רלוונטי לעניינו, מה שחשוב זו הקריאה האותנטית והאמיתית של יגאל ברקת (Igal Bareket) לשינוי המערכת, לטובת ילדינו, ויפה שעה אחת קודם.
לא שי
גם לי יש ילדים במערכת החינוך. האם אתם יודעים שהשנה, תלמידים עם ליקויי למידה בתיכון יאלצו לעשות שלוש בחינות, שבוע אחרי שבוע ברצף, מבלי לקבל את ההקלות שלהם הם זכאים. זה השי שהשאיר לנו פירון.
זמנים מודרנים
שכשלימדתי יחד עם פרופ' דוד חן את הקורס "מבוא לחינוך" באוניברסיטת תל-אביב, הראנו לסטודנטים כיצד פס הייצור בבית החרושת בולע את צ'רלי צפלין לתוך המכונה בסרט "זמנים מודרניים. אותו דבר קורה לילדים שלנו. הם גדלים לתפארת בזכות ההורים ולא בזכות "התאמת השונות" שלהם לסטנדרטים של המערכת.
מהו תפקיד החינוך?
לילדים שלנו יש זכות למצות את הפוטנציאל שלהם ללמידה . למעשה, תפקיד החינוך הוא לעודד את הסקרנות וההתלהבות שלהם ללמוד, ולחשוף אותם לדברים חדשים. נכון לעכשיו, המערכת עושה את ההיפך, למעט כמה מקרים יוצאי דופן. המערכת מועלת בתפקידה בכך שהיא מטביעה את הילדים שלנו בים של מבחנים וציונים, ועד שהמצב ישתנה, נאלץ להסכים עם דברי הסופר מארק טווין:
"מעולם לא נתתי לבית הספר להפריע להשכלתי".
במחשבה שניה, מי אומר שאנחנו צריכים לקבל את המצב הזה כגזרת גורל?
דלת הזכוכית של החינוך
צריך להפסיק עם רגשות האשמה. כל רכיבי המערכת: המורים, התלמידים וההורים נמצאים באותה סירה. מפליגים עד שנתקעים בדלת זכוכית, ללא מוצא, כמו בסרט "המופע של טרומן".
עיצוב מוכוון אדם
צריך "להפוך" ולעצב מחדש את "דלת ותקרת הזכוכית" של החינוך" ברוח האדם, ולא על פי "הספקים" של "חומר הלימוד". באנגלית זה נשמע טוב HUMAN CENTER DESIGN. ובאותה הגישה:
"אם הפרח לא צומח, צריך לשנות את סביבת הגידול שלו, לא את הפרח"
עיצוב למידה אינו עיצוב של עוד מוצר. חינוך הוא דבר מורכב, אבל אפשר ללמוד מפרופ' דון נורמן, כמה דברים על עיצוב נכון ואנושי. מכוון אדם. קחו למשל את נושא המשוב והנראות.
בקליפ "זה לא אתה, דלתות זכוכית גרועות יש בכל מקום", תוכלו לראות ולשמוע את פרופ' דון נורמן בעצמו
אודות הכותב
ד"ר חנן גזית עוזר לארגונים, חברות היי-טק, יזמים וסטארטאפים ליישם מיינדסט משחקי ומשחוק gamification לשיפור תוצאות, העצמה ומיצוי הפוטנציאל האישי והארגוני.
יש לך שאלה? אפשר לצייץ אותה בטוויטר ל VRider@ בצירוף התגית GamefulHeroes# , להוסיף תגובה פה או בדף הפייסבוק. אפשר גם לשלוח גם בדואל.
חזרה לתוכן העניינים
קישורים:
פוסט "מבחן צמצום הבינה" עם הסטטוס שהתחיל את הכל
—-
Cover Photo Credit: epicfireworks/Flickr, CC BY-NC-ND