הצלחה היא למעוד בין כישלון לכישלון, מבלי לאבד את ההתלהבות.
– ווינסטון צ'רציל
דיוויד בלאט פוטר מתפקידו כמאמן הראשי של קבוצת קליבלנד קאבלירס למרות רצף מרשים של 11 ניצחונות מ-12 משחקים. בתגובה לכך הוא אמר: "אני גאה במה שהשגנו". (חדשות הספורט, 22 לינואר 2016).
למרות הפיטורים וההפסד הכואב נגד קבוצת גולדן-סטייט בסדרת גמר של ה- NBA, דיוויד בלאט, הוא לדעתי מאמן השנה והמנצח הגדול של העונה, מודל לחיקוי, מנהיג. למה הכישלון של בלאט הוא הצלחה? איך זה קשור לסודות ההצלחה בעידן גיבורי המִשְׂחוּק ולחיים מספקים ומאושרים יותר*?
אני רוצה שתחזרו איתי בזמן לימי התיכון, כיתה ט', מבחן ראשון באנגלית. המורה מחזירה לנו את המבחנים. אני מקבל את מחברת הבחינה ופותח אותה. ציון 20 ! מבהיק בדיו אדום על גבי לבן מאיר כמו נוראת אזהרה בראש הדף. איך זה יכול להיות? הרגשת כישלון מציפה אותי. עד עכשיו החזקתי מעצמי תלמיד טוב. איך נכשלתי ככה? מכירים את ההרגשה הזו? קרה לכם פעם שנכשלתם?
הכישלון של דייויד בלאט בסדרת גמר האנ.בי.איי הוא בעיניי סופו של הסיפור של השנה ב ה' הידיעה. סוף שהוא רק התחלה. כפי שדיוויד סיכם במסיבת העיתונאים שנערכה עימו בסיום המשחק האחרון בסידרה:
גם אם אין אפי-אנדינג, זה לא אומר שהסיפור ככולו הוא רע.
בעונתו הראשונה כמאמן ולאחר רצף כישלונות בתחילת עונת המשחקים הסדירה הצליח בלאט להגיע למעמד סדרת הגמר. למרות כל המכשולים, הקשיים וחוסר המזל, הוא המשיך להפגין מיינדסט משחקי Gameful Mindest בדפוסי התנהלותו ואמונותיו.
אימוץ הכישלון כדרך חיים להצלחה
אימוץ הכישלון כדרך חיים להצלחה הוא אחד המאפיינים של המחזיקים במיינדסט משחקי. זה בדיוק מה שדייויד בלאט עשה השנה. עבור גיימרים שמשחקים משחקי וידאו, התמודדות עם כישלונות זה דבר אינטגרלי בדרך לניצחון. שיטת המבחנים והציונים שנהוגה בבתי הספר, שמבוססת בעיקרה על עקרונות המהפכה התעשייתית, לא מאפשרת לבצע כמה מבחנים חוזרים שרוצים.
במשחקים, חזרות על השלבים לאחר כישלון הוא חלק מסיפור הנדסת הכיף, שבה מותאמת רמת הקושי והאתגרים לרמת השחקן בזמן אמת. דבר שתורם ומדרבן את השחקנים לחזור שוב ושוב על אותו שלב במשחק עד רכישת המיומנויות שנדרשות בכדי לעבור לשלב הבא עד לניצחון.
במשחקי וידאו הכישלון הוא חלק מרכזי בתהליך הלמידה שהופך אותך למקצוען, מומחה, מאסטר של המשחק.
-חנן גזית
בלאט הפגין את המיינדסט המשחקי במהלך כל העונה. למרות שמרבית הפרשנים הספידו אותו בתחילת העונה לאחר סדרת הפסדים רצופה, הוא הפגין נחישות ואורך רוח. במקום לפחד מכישלונות, הוא הראה לכולם איך אפשר להפיק מהם את המיטב בכדי לשכלל יכולות ולשפר את הביצועים של קבצותו בדרך להצלחה כאלופת המזרח. למרות כל המכשולים. בלאט תפס ותופס הפסדים וכישלונות כהזדמנות למידה.
זוכרים את המורה הנפלאה שלי לאנגלית? היא הבחינה בתגובתי הרגשית לציון הנכשל בבחינה, לקחה אותי הצידה והסבירה לי איפה טעיתי. המשפט הכי חשוב שאמרה לי היה:
אל דאגה, זהו מבחן ראשו של השנה. אתה רק מתחיל את התיכון. יהיו לך עוד הזדמנויות להשתפר. אם תתמיד תצליח.
הגישה האמפטית הזו, האנושית, בנוסף להיותה מורה מקצועית מאד בתחומה, הקנו לי כלים ללמידה אפקטיבית שאני משתמש בהם עד היום. כמאמרו של סת גודין, סופר, מנטור אשף פרסום ושיווק הדיגיטלי:
אם אני נכשל יותר ממך, אני מנצח… כי אני ממשיך לשחק את המשחק, לקבל יותר הזדמנויות ממך להכשל ובסופו של דבר גם להצליח.
מה זה מִשְׂחוּק?
המושג מִישׂחוּק או Gameful באנגלית, מיוחס בדרך כלל לדברים. בצירוף שם התואר "מישחקי" אנחנו מתכוונים שהדברים הללו, שאינם משחקיים בהגדרתם (למשל: מוצר, שירות, אפליקציה, אתר, חפץ, עמדה, דעה) כוללים בתוכם עקרונות ומנגנוני משחקים שמניעים לפעולה בהנאה, מעודדים התמדה ושימוש חוזר בהם (נאמנות) ותורמים לשיפור תוצאות. לעיתים קרובות משתמשים גם במינוח "גיימיפיקציה" או Gamification באנגלית, לתיאור הוספת שכבה מישחקית לדבר קיים או שנמצא בפיתוח בכדי להשיג מטרות עסקיות.
מה זה מיינדסט מִשְׂחָקִי?
מיינדסט הוא מכלול המחשבות, האמונות והדעות שבהן מחזיק האדם. אני מבקש להרחיב את המושג "מישחקי" ולשייך אותו לכל האנשים בעלי מיינדסט משחקי. מיינדסט שמיוחס בטעות רק לגיימרים. שכל אחד יכול לפתח בכדי לחיות חיים מאושרים ומוצלחים יותר. הביטוי הבולט ביותר של המיינדסט המשחקי מיושם הלכה למעשה כשהאדם נדרש להתמודד עם קשיים ו/או לפתור בעיות בסיטואציות שונות. כמו בדוגמה של דיוויד בלאט המהווה מודל לחיקוי.
כל אחד יכול לאמץ לעצמו את סודות המיינדסט המִשְׂחָקִי להצלחה ולחיים מאושרים ומספקים יותר.
-חנן גזית
לדיוויד בלאט יש תכונות וכישורים נוספים מעבר ליכולת לאמץ את הכישלון שתיארתי. הוא אותנטי, מאפשר לשחקניו לבטא את עצמם על המגרש, עם כוכב-העל של הקבוצה לברון ג'יימס בראשם, הוא השכיל לספר את הסיפור הערכי: ההקרבה למען משפחה / הבית הקבוצה, הסופר-סטאר שחוזר הביתה, הוא לא פחד להודות בטעויות שלו, לקח אחריות והתנהל באופן עקבי מול השחקנים שלו. כל התכונות והערכים שהופכות אותו למודל לחיקוי, מנהיג.
מהם 10 המאפיינים של גיבורי עידן המִשְׂחוּק?
אני מגדיר את גיבורי עידן ההמִשְׂחוּק או Gameful Heroes באנגלית, כאותם "אנשים בעלי דפוסי חשיבה ופעולה מִישׂחקיים (Gameful) בחיי השיגרה וגם כשהם נדרשים להתמודד עם מצבים חדשים ולפתור בעיות מורכבות".
ממחקרים אתנוגרפיים לאורך השנים, נאסף מידע רב על מאפייני גיימרים בסביבות משחקים*. הנה עשרה דברים שמאפיינים אותם על פי המחקר:
(1) בעלי מוטיבציה גבוהה ומכווני מטרה
(2) רואים בכל דבר אתגר, כמו במשחקי וידאו. פועלים בדפוס של חיפוש אתגרים ולהתמודד איתם
(3) מפגינים יצירתיות חושבים על דרכים חדשות ואפקטיביות כדי להבין ולעשות דברים. מפגינים חשיבה מ"חוץ לקופסה".
(4) מתמידים ולא מוותרים כשניצבים בפניהם מכשולים או קשיים
(5) מאמצים הכישלון כדרך מתהליך הלמידה לשיכלול יכולות ומיומנויות
(6) אוהבים ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות
(7) סקרנים. אוהבים לחפש ולגלות דברים חדשים, לא בהכרח רק בשביל לנצח במשחק. מוכנים לקחת סיכונים בתהליך
(8) אופטימיים לגבי יכולותיהם האישיות
(9) מפגינים אמפטיה לעמיתים שלהם
(10) מסוגלים לעבד מידע חזותי ודינמי ממספר מקומות בו זמנית ולקבל החלטות כמו טייסים או…מאמני כדורסל כמו דייויד בלאט
האם יש לך מיינדסט מִשְׂחָקִי?
מאחר שהגעתם עד כאן, הכנתי לכם אתגר ובונוס מתנה.
אתגר:
בחרו מאפיין אחד מתוך רשימת מאפייני המיינדסט המשחקי וכתבו איך תוכלו ליישם אותו הלכה למעשה בשבוע הקרוב. הוסיפו ורשמו איך תעריכו את ההצלחה.
כל אחד יכול להתפתח ולהעצים את עצמו עם המיינדסט המשחקי לחיים מאושרים יותר ולהצלחה. ראו מידע נוסף על הרצאה וסדנה שאני מעביר סודות המִישׂחוּק להצלחה – מניעים לפעולה בהנאה©
בונוס:
הסופר סת גודין (Seth Godin) מדבר על כישלון והצלחה בעסקים
אודות הכותב
ד"ר חנן גזית עוזר למנהלי ארגונים וחברות, יזמים, מורים ובני נוער לשלב מִשְׂחוּק gamification ומיינדסט משחקי Gameful Mindset כדי להעצים יכולות ולשפר תוצאות.
יש לך שאלות עבורי? אפשר לצייץ אותן בטוויטר ל VRider@ בצירוף התגית (האשטאג) GamefulHeroes# , להוסיף תגובה פה או בדף הפייסבוק. לחילופין אפשר לשלוח אותן אלי בדואל. הקליקו על אייקון המעטפה ^ בתפריט העליון.
חזרה לתוכן העניינים
Ludography:
המשחקים שנכללו במחקרים שערכתי בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים מהווים את הבסיס לפיתוח קונספט הגישה המשחקית לחיים [רשימה חלקית, בסדר אקראי]:
World of Warcraft
League of Legends
RuneScape
MineCraft
Team Fortress 2
Portal
Portal2
Call of Duty
Monument Valley
EA Sport – NBA
EA Sport – FIFA
FarCry
Habbo Hotel
Assassin's Creed
Halo (series)
Half-Life 2
ROME
SimCity
Zoo Tycoon
Lego Racing
Need for Speed 2
Wacky races
Spiderman 3
* פורסם לראשונה בבלוג Gamescademy.com